Jak Cię widzą, tak Cię piszą

Wosk

Woskowanie karoserii to najprostszy i najbardziej popularny sposób zabezpieczania lakieru warstwą ochronną. Taka ochrona zapewnia dobry zrzut wody, jest stosunkowo tania i łatwa w aplikacji. Należy jednak pamiętać o kilku szczegółach: przede wszystkim lakier powinien być w dobrej kondycji, bez większych zarysowań. Po drugie, musi być idealnie czysty i osuszony, oczyszczony z wszelkich osadów. Bardzo ważny jest dobór odpowiedniego preparatu: firmy prześcigają się w poszerzaniu oferty wosków twardych i miękkich, które są dostępne w bardzo szerokim przedziale cenowym. Niestety, wszystkie mają jedną wadę: ich trwałość do kilkunastu myć jest możliwa tylko w przypadku mycia szamponem, który nie zdziera wosku. Bronią się jednak tym, że do usunięcia lekkich zabrudzeń wystarczy zwykłe spłukanie wodą.

Powłoka ceramiczna

Ten preparat to idealny przykład na to, jak wiele może kosztować usługa w profesjonalnym zakładzie detailingowym. Powłoka ceramiczna to jedna z najtrwalszych metod zabezpieczania lakieru, która bez większych problemów utrzyma się na lakierze przez kilka lat. Niestety, cena jej aplikacji dla wielu jest zaporowa - profesjonaliści cenią ją nawet na ponad 2000 złotych. Jeżeli mamy chociaż trochę zdolności manualnych i dostęp do garażu, to warto nałożyć ją samemu. Koszt samego preparatu to 300-400 złotych a sam proces nakładania jest na podobnym poziomie trudności, co aplikacja wosku - można przy nim podeprzeć się wieloma instrukcjami video dostępnymi na YouTube. Niestety, taka samowola jest obarczona pewnym ryzykiem - jeżeli coś pójdzie nie tak, to ceramika jest bardzo trudna do usunięcia. Poza tym lakier musi być wcześniej w idealnym stanie, bo powłoka ceramiczna bardzo uwydatnia wszystkie jego niedoskonałości.

Powłoka kwarcowa

To tańsza od ceramiki forma ochrony lakieru, która utrzymuje się na samochodzie do 12 miesięcy. Tak samo jak ona zapewnia autu właściwości hydrofobowe i antystatyczne, co nieco spowalnia proces brudzenia się. Kwarc jest produktem przejściowym pomiędzy woskiem a ceramiką. Obecnie jego popularność maleje ze względu na spadającą cenę powłok ceramicznych, które oferują dużo lepszą ochronę lakieru i są dużo trwalsze. To rozwiązanie dla kierowców, których z różnych względów interesuje krótkotrwała ochrona lakieru lub dysponują mocno ograniczonym budżetem. W tym drugim wypadku warto się jednak zastanowi, czy nie lepszy będzie twardy wosk z górnej półki - jego aplikacja zajmuje dużo mniej czasu, przez rok będzie trzeba ją kilkukrotnie powtórzy, jednak finalnie jest to rozwiązanie dużo bardziej ekonomiczne.