Druga młodość

Przechowywanie

Stare auto nie lubi stać - to niestety prawda, jednak da się temu zaradzić. Ponieważ takie samochody najczęściej wyjeżdżają na ulice w letnie dni, trzeba zadbać o ich odpowiednie zimowanie. W tym celu, jeżeli nie dysponujemy własnym garażem, jesteśmy narażeni na dodatkowy koszt w postaci wynajęcia miejsca postojowego, najlepiej w krytym garażu. To jednak nie wszystko. Przed długim postojem warto ustawić auto na tzw. „koziołkach”, żeby auto było lekko podniesione i nie stało na własnych kołach. Dzięki temu zapobiegniemy odkształcaniu się opon i nadwyrężeniu gumowych elementów zawieszenia. Warto też zainwestować w dobry pokrowiec, żeby kurz nie osiadał na lakierze samochodu. Poza tym, warto podłączyć akumulator do prostownika, żeby nie uległ rozładowaniu i raz na jakiś czas odpalić silnik.

Dodatkowe zniżki

Posiadanie youngtimera nie oznacza, że na niczym nie da się oszczędzić. Jeżeli auto ma ponad 25 lat, to warto zainteresować się zarejestrowaniem go, jako pojazd zabytkowy, czyli na tzw. „żółtych blachach”. Poza uśmiechami innych użytkowników drogi daje to pewne wymierne korzyści, na przykład bezterminowy przegląd techniczny - wystarczy wykonać go raz. Ponadto można oszczędzić dużo pieniędzy na ubezpieczeniu OC. Firma PZU oferuje bardzo duże zniżki dla członków Automobilklubów w wysokości 70% na polisy obejmujące samochody zabytkowe. To jedna z największych zalet posiadania zabytkowego samochodu. Co z częściami? W niektórych przypadkach może okazać się, że problemem jest ich dostępność, jednak dotyczy to tylko rzadkich modeli. Firmy takie, jak BMW czy Mercedes zapewniają dostęp do oryginalnych części do nawet 30 letnich aut, więc na pewno nie będzie z nimi problemu. Poza tym swoją ofertą satysfakcjonują również szroty samochodowe - często oferują części dobrej jakości pochodzące z powypadkowych aut.

Sama przyjemność

Posiadanie kultowego, starszego auta wiąże się z dodatkowymi wydatkami i pewnymi wyrzeczeniami, jednak poza tym potrafi zapewnić dużo uśmiechu na twarzy. Kierowcę cieszy każdy uśmiech innych użytkowników drogi, sympatyczne rozmowy z innymi fanatykami klasycznej motoryzacji. Posiadanie takiego auta bardzo często wiąże się z dołączeniem do bardzo ciekawego środowiska posiadaczy kultowych aut, które zawiązuje się nie tylko na forach internetowych. Coraz częściej organizowane są tzw. spoty miłośników, gdzie można wymienić się doświadczeniami i kontaktami do mechaników czy handlarzy częściami. Niektóre z nich są nawet organizowane cyklicznie. Świetnym przykładem na to są stołeczne spotkania grupy Youngtimer Warsaw, gdzie podczas letnich pór roku miłośnicy klasyków spotykają się co najmniej raz w tygodniu w specjalnie wyznaczonych miejscach.